Amsterdam tur/retur

Turen gik til Amsterdam

Kulturmøde, oplevelser og smukt efterårsvejr

Hvert år tager vi på storbytur med eleverne i 9.kl for sig og LE10 for sig. LE10-turen gik, som i de 4 foregående år, til Hollands hovedstad; Amsterdam.

Tirsdag aften kl. 22 vinkede vi farvel til Ladelund, og satte kursen mod Amsterdam. Eleverne havde forberedt forskellige arbejdsopgaver hjemmefra ud fra den stillede opgave, om at lave en hjemmeside om et fordybelsesområde i Amsterdam. Emnerne spændte vidt fra blandt andet cykelkultur, madkultur, LGBT og prostitution til arkitektur, sporvogne, aktiv dødshjælp, Anne Frank, kunst og landbrug og det var en flok glade elever, vi havde med i bussen.

Onsdag morgen kl. 8 landede vi i Amsterdam hvor morgensol og en mild efterårsmorgen bød os velkommen. Vi spiste vores medbragte morgenmad med den fineste udsigt til Rijksmuseet og efter en tur forbi Hans Brinker Hostel for at få læsset alt vores pikpak af, gik turen ud i det morgentravle Amsterdam.

Eleverne havde i grupper forberedt en rundtur i Amsterdam og på et par timer, fik vi set spændende steder i byen. Herfra gik turen ud i byen i studiegrupper, hvor der skulle arbejdes med de opgaver, de havde forberedt hjemmefra. Flere grupper havde rigtig gode oplevelser med interviews, rundvisninger – og i det hele taget det, at opleve en storby på egen hånd.

Kl. 16.30 mødtes vi på Hans Brinker, hvor vi fik alle mand indkvarteret på deres værelser, og så var det ellers tid til en lille time på langs, for at hvile de trætte ben.

Aftensmaden blev indtaget på Hans Brinker – her var lavet en ’tre retters menu’, der i den grad faldt i elevernes smag; tomatsuppe, burger med fritter og Magnum-is til dessert.

Kl. 20.30 gik størstedelen af elevflokken med fire lærere en tur ud i aften-Amsterdam, en lille håndfuld blev tilbage på hostel’et sammen men med en lærer, en stak kort og hyggebukserne på.

Red Light District blev besøgt. Det er altid en oplevelse af de større at se Amsterdam i mørke, de mange lys, mærke stemningen, snuse til de fremmede dufte på gaden, og gå på opdagelse i en tryg flok.

Kl. 22.30 var det godnat – og på de fleste værelser, var der allerede snorkelyde, da lærerene kom rundt for at give de sidste beskeder og sige godnat.

Torsdag startede ud med solid og god morgenmad på hotellet, og efter nedpakning af bagage, stod den på fælles udflugt til Johan Cruijff Arena, tidligere Amsterdam Arena. Her ventede to guider på os, og de tog os med på en spændende og meget informationsrig tur rundt på stadion. Selvom fodbold måske ikke lige falder i alles interesse, fik alle noget ud af besøget og det var en interesseret og høflig flok unge mennesker, vi havde med på tur.

Eftermiddagen blev igen tilbragt i studiegrupper – det sidste på opgaven skulle på plads, og kl. 16 mødtes vi igen på Hans Brinker, hvor vi i samlet flok gik mod bussens opsamlingssted. Kl. 17 kørte vi ud af Amsterdam, og efter et aftensmadstop på McD (ih hvor blev der klappet!) gik turen direkte mod Ladelund. Vi landede kl. 3.45, og eleverne fik lov at sove lidt længere end normalt.

Opgaven, eleverne har arbejdet med i Amsterdam, skal i dag, fredag, laves færdig og fremlægges i klasserne efter efterårsferien.

Det har været en rigtig dejlig, oplevelsesrig tur og vejret har i den grad været med os; 18-23grader, skyfri himmel og næsten ingen vind; vi er vilde med det!

Ps; der er flere billeder på vores facebook; Ladelund Live.