Farvel til årgang 2018/2019

outrouge

Kære venner, elever, lærere og forældre

Hele uge 26 blev i år brugt på at runde skoleåret af, med en såkaldt outrouge. Eleverne har brugt tiden på høvdingeboldturnering, mindebogsskrivning, rengøring, ture ud af huset til Bork, Brørup Svømmebad og Tirpitz og ikke mindst den store gallafest, hvor eleverne selv bag et brag af et arrangement med lanciers, lækker mad, kåringer og underholdning. Fredag sad følelserne helt uden på tøjet, da det var tid til at sige farvel. Der blev uddelt diplomer, sunget, krammet, lavet gymnastikopvisning en sidste gang, fældet tårer og holdt taler. Både forældreudvalg, lærere og kammerater fik et tak med på vejen, og hele fire elever fra årgang 18/19 holdt afskedstaler foran både kammerater, lærere og forældre. Vi afslutter skoleåret med Kristina Lykkegaard Olesens smukke ord, og ønsker alle en skøn sommer!

Kære venner, elever, lærere og forældre

I dag skal vi sige farvel til et helt igennem fantastisk år. Vi mødte hinanden for 10 måneder siden, vi kom ind i dette lokale som 130 bange og forvirrede mennesker, vi vidste ikke helt hvem vi skulle snakke med eller hvordan vi skulle reagere. Vi blev placeret på værelser med én – tre personer vi ikke kendte.

Vi lavede lege for at lære hinanden at kende, folkedans var en af dem. Det var grænseoverskridende at skulle røre en anden, når man ikke kendte dem, og jeg tror mange tænkte, at de lige så godt kunne gå op og pakke deres ting og gå hjem. Men vi blev, og det var godt.

Vi har fået mange oplevelser sammen, vi var på lejrtur sammen i den anden uge vi var her, 30 km ud og hjem igen, benene var ømme, og der var ikke meget energi.

Vi har også været i Amsterdam og Berlin i starten af året. Der kan man sige vi blev rimeligt godt rystet sammen. At skulle finde rundt i en så stor en by, og unge mennesker som os, det kan være svært, men sammen klarede vi også det.

Vi har skullet klare mange ting sammen som elevhold, og det er hvad der har gjort os til os.

Vi har skullet gøre grænseoverskridende ting, og jeg tror vi alle har været ret så utilpas med noget af det. Men i sidste ende finder man vel bare ud af, at det ikke er så slemt som vi selv tror.

Vi, som mennesker, er blevet stærkere, og jeg tror vi alle kan klare mere nu end før, eller også er vi bare begyndt at tro vi kan.

Men jeg ved, jeg har kunnet bruge dette år til rigtig meget, og jeg har fået venner for livet her.

Jeg har nydt at være sammen med hver enkel af jer og I har gjort mit efterskoleår til noget jeg aldrig glemmer.

I går havde vi galla, og jeg tror det var der, jeg mærkede det store i at være på en efterskole. Koret sang ”Vejen hjem”. Da den sang blev sunget, fandt vi alle ud af hvad vi betød for hinanden og det gik op for os, at det var ved at være slut.

Vi sluttede af som vi startede med folkedans og høvdingebold. Denne gang var bare anderledes, vi var et hold, og vi var ikke generte mere. Vi kender hinanden.

I dag er vi færdige på Ladelund Efterskole. Men vi er bestemt ikke færdige med at være hinandens venner. Vi er ikke længere væk fra hinanden end en snap eller sms.

Tusind tak for 10 gode måneder, tak til lærerne for at de altid var klar til at give en hjælpende hånd, og tak til Steffen for at kunne håndtere et lidt besværligt hold elever.

Tak for i år.