Hilsen fra praktikanten

Nana prøver efterskolelivet af.

Hej, jeg hedder Nana. Jeg har været i min 4-års praktik på Ladelund Efterskole som lærerstuderende fra UC Syd i Esbjerg, og min praktik er nu ved at være ved vejs ende. Ugerne er fløjet af sted! Når jeg har valgt at tage min sidste praktik på Ladelund, har det først og fremmest været fordi, at jeg gerne har villet opleve det fællesskab og den stemning, som er ganske særlig ved at være på en efterskole. Jeg har gerne villet have mulighed for at være sammen med eleverne på en anden måde end kun i de faglige fag, og det har jeg fået rig mulighed for! På Ladelund er man sammen stort set hele døgnet. Som lærer er man den første der siger ’Godmorgen’, og den sidste der siger ’Godnat’ om aftenen, og har mulighed for gode snakke om alt fra stempler på en vejhøvl, fremtidsdrømme og udskejelser til den seneste elevfest – det har jeg ikke oplevet på samme måde før.

Dansk og Håndværk/design

Jeg har haft fornøjelsen af at undervise inklusionsholdet i dansk, hvor vi både har arbejdet med et forløb under temaet Krigens ansigt, og et forløb omkring perioden romantikken, hvor vi har arbejdet med nogle klassiske, danske forfattere. ”Desværre” nåede vi aldrig på Mac´en – det må vi have til gode…

Herudover har jeg haft fokusfag i Håndværk og Design, hvor eleverne har arbejdet med en designproces, hvor de har skullet finde et problem i deres fritid på Ladelund, som skulle løses med et produkt. Projektet blev afsluttet med en fremlæggelse, hvor der blev fremlagt nogle gode løsninger, samt nogle gode overvejelser over, hvordan grupperne var kommet fra løse ideer til konkrete produkter.

Genbrugskunst og smykker

Sidst men ikke mindst har jeg haft valgholdet Genbrugskunst og smykker, hvor vi har undersøgt forskellige måder at lave smykker og kunst ud af genbrugsmaterialer – det er der kommet nogle flotte og kreative værker ud af, som bliver udstillet på skolen.

På efterskole er én ting fagene, men for mig har det været en lige så god oplevelse at være en del af fritiden på Ladelund. Ikke mindst aftenhygge, som, for mit vedkommende, ofte er blevet brugt på krea-aktiviteter i kunstlokalet eller i hallen. Her var god tid sammen med eleverne, hvad enten de havde lyst til at kaste sig ud i store cosplay-projekter eller blot sidde og snakke og lytte til god (eller mindre god) musik fra Soundboksene.

Tak for denne gang! 😊

Nana