Introugen 19/20

Skrevet af Kristine Høgholm Franck & Pernille Brix Lyng

En ny start

Søndag eftermiddag strømmede det ind på Ladelund Efterskole med nye elever, forældre og søskende fra hele landet, til opstarten for elevholdet 2019-2020. Skoleårets første uge nærmer sig dermed sin afslutning, og i næste uge begynder efterskolehverdagen for alvor. I ugens løb har elever og lærere deltaget i sjove lege og ryste-sammen-aktiviteter, såsom ”LE-dyst”, høvdingeboldturnering og nyklassikeren ”travderby”, men er også blevet introduceret til gymnastik, rengøring, VIGGO, folkedans, brandøvelse, skolen rundt, sangtime, LE-samtaler og meget mere. For både skolens ansatte og de nye elever har det været en uge fyldt med forventning, glæde, brede smil, sommerfugle i maven og en masse positiv energi. Nye bånd er blevet knyttet på tværs af køn, alder og bygrænser, og mange nye indtryk skal nu lagres over weekenden. To af elevholdets elever, Kristine og Pernille, som også er roomies, fortæller her om deres oplevelser og tanker om de første dage på Ladelund:

Kristine og Pernille udtaler

Eleverne siger

Jeg, ligesom mange andre unge, havde ikke de store forventninger til livet på efterskole. Men derfor var det stadig ufattelig spændende da bagagen var droppet af bilen og man udleveret sine ting. Noget af det jeg var mest nervøs over, var hverdagen, hvilket jo er seriøst åndsvagt, for hvad er der at være nervøs over? Det gav et helt sug i maven, da mor og far endelig kørte hjem og jeg stod tilbage med min nye roomie ved siden af mig og nogle fantastiske måneder foran mig. De første dage er altid de hårdeste, men når skolegangen begynder, finder man langsomt ud af hvor man skal være hvornår, uden at Forstanderen skal remse det op hver morgen.
Yearh, det bliver godt at komme i gang med hverdagen, en rytme man kan forholde sig til. Her på Ladelund føler jeg virkelig jeg kan lægge dele fra min fortid bag mig og begynde på en frisk start.
– Kristine Høgholm Franck

Min start på Ladelund Efterskole 19/20 har været god. Det har været interessant at prøve nye metoder, lege og aktiviteter af. Der er meget gang i den, og lærerne er meget på. Det er super fedt! I giver den gas og er meget åbne, og det giver virkelig en god energi til alle os elever. Der har været rigtig mange ting her i starten, og det har både været fedt men også virkelig udmattende. Det er måske en god måde at starte på, så der undgås hjemve og andre savn. For mange har det også virket rigtig godt, og det er en helt ny måde, at opstarte på, end hvad man er vant til.
De aktiviteter vi har lavet, har været super gode og opfindsomme, og det er mega fedt, at der bliver gjort så meget ud af de hele!
Samtidig kan det blive rigtig mange ting på én gang, engang i mellem. Man bliver presset ud i nogle ting, som man normalt ikke havde forestillet sig, at man kunne. Det er udfordrende, men for mange vil det være en fed følelse at stå tilbage med, og tænke tilbage på at man kunne sige “Hej” eller måske holde en samtale med en helt fremmed.
Jeg føler, at man bliver udfordret både på det fysiske, men også det mentale. Nogen gange er det godt, og andre gange mindre godt i situationen. Jeg tror dog, at det bliver fedt at tænke tilbage på! Mange bliver måske også stolte af sig selv, og man ser en anden side af sig selv, som man bliver overrasket og glad for.

– Pernille Brix Lyng