Knivweekend

Weekend i værkstedet

Eleverne gik til stålet

Der var travhed i værkstedet da en go’ flok weekendelever gik til stålet. Weekendens tema var nemlig ’kniv’. At lave sin helt egen kniv er en dejlig fornemmelse. Om det så er med egen smedet klinge eller med en færdig lavet klinge, så er det en skøn proces at forvandle nogle firkantede træklodser til en æstetisk flot kniv.

30 elever havde sagt ja til at være på efterskolen i den første weekend i det nye år. Meldingen fra vagtlærerne var ,at hvis man var på skolen, så skulle man være i værkstedet. Fredag aften var der travlt, da vi gerne skulle have klinge og skæftetræ limet sammen, så der kunne arbejdes videre lørdag. Nogle valgte at stå ved esserne for at smede klinger. Lyden af hamren på ambolten blev blandet med larmen fra vinkelslibere, rondelslibere og summen fra de store varmeapparater i loftet. Fredag aften sluttede af med biksemad og ketchup til ’aftenkaffe’…. så blir´det vist ikke bedre for værkstedsfolk 🙂

Lørdag var der gang i den igen. Nogle af eleverne fik gang i andre projekter så som trædrejning, lamper, betonbord og skohylde. De der lavede kniv skulle i gang med at  forme knivskæfterne efter eget design. Det er ikke sådan lige at transformere en træklods til et lækkert knivskæfte. Men hen på eftermiddagen lå der en god håndfuld knive samt lige så mange klinger, som nu bare venter på at få skæfte på.

Midt på eftermiddagen fin en lille flok drenge en ide med at lave pølsemænd. En lille jernmand med et pølsespid midt på kroppen. Essen blev tændt op, og så blev der langet stegte røde pølser ud til højre og venstre.

At være vagtlærer sådan en weekend er noget af det bedste ved at være efterskolelærer. Herlige elever som har sagt ja til noget frivilligt og som samtidig går til opgaven med iver og omhyggelighed. Det er dejligt. Så kan det godt være at man har travlt, da der er mange færdigheder man skal ud i med knivbygning.

Det var med en god fornemmelse at vi satte os til aftensmaden lørdag aften. Menuen stod på madpandekager med nachos, guacamole og hele pivtøjet. Det var vist OK at vi satte os og så vm håndbold sammen.

Tak for en herlig weekend  i værkstedet.

Rasmus, Peter og Verner