Nye udendørs møbler

Håndværk & Design

Holsted bibliotek får nye terassemøbler

Siden skolestart har LE10 fokusfaget ‘Håndværk & Design’ arbejdet med at designe og fremstille udendørsmøbler til Holsted Bibliotek.

I skolernes efterårsferien er det muligt at sidde i læ på terrassen udenfor Holsted bibliotek. Der er kommet nye anderledes møbler, som brugerne i Holsted Medius kan drage nytte af. Her kan man sidde enten med en god bog, en kop kaffe fra kiosken eller bare nyde roen og forhåbentligt efterårssolen.

Møblerne er fremstillet af elever på Ladelund Efterskole som led i et projekt i faget Håndværk & Design. På Ladelund Efterskole har vi fokus på at give eleverne indsigt og mulighed for at vælge at arbejde med hænderne. Vi er med i projektet ‘E2E’ hvor efterskoler samarbejder med erhvervslivet og erhvervsskolerne. E2E-projektets overordnede mål er at udvikle undervisning og fag på efterskoler og erhvervsuddannelser, som bidrager til at flere efterskoleelever får øje på, interesse for og endelig søger optagelse på en erhvervsuddannelse.

Eleverne på efterskolen har været begejstret for projektet og var med til afleveringen af møblerne. ’Det har været godt, at vi skulle aflevere møblerne til et sted. Det har gjort at vi har været mere omhyggelige med møblerne’ siger eleverne til arbejdet med projektet. Lærerne Peter Torpe og Verner Storm synes det har været en god opgave for eleverne. ’De har arbejdet i grupper og de har haft stor indflydelse på deres valg af design’ Bibliotekar Claus Tornhøj er imponeret over de møbler som eleverne har fremstillet. ’Vi glæder os til at bruger af Medius nu har et sted, hvor de kan sætte sig udenfor’