Studietur 10. klasserne

Solen skinner fra en skyfri himmel, gennem vinduet på IC Lyntoget fra Jylland, kan man følge med i den tiltagende fornemmelse for storby, mens toget triller ind mod Hovedbanegården. Ud af toget, op ad rulletrappen, og midt ind i et pulserende kaos af mennesker, der myldrer rundt i forskellige ærinder.

80 elever fra 10. kl. og 7 lærere gæstede Wonderful Copenhagen fra onsdag d. 6 – fredag d. 8. oktober. I løbet af onsdagen stod det på indkvartering på Copenhagen Danhostel, og et lille visit ud i byen. Aftensmaden indtog vi på vores fine hostel, og herefter var målet B&W hallerne, på Refshaleøen, hvor vi skulle prøve kræfter med forskellige aktiviteter; lasergames, høvdingebold, sumostafet og bordfodbold. Der blev svedt, grinet og tumlet i stor stil, og ved 22-tiden tog vi trætte bussen hjem til HC. Andersens Boulevard.

Formålet med at gæste København, var at afvikle interviews og besøg i forskellige foreninger rundt omkring i København, f.eks. Amagerbanens venner, BK-skjold, Natteravnene, Kbh.’s Bueskyttelaug, Rollespilsforeningen, AA, Politiets IF, Amager Motocross og mange flere spændende steder. I løbet af dag – og aftentimer blev der besøgt foreninger og filmet på livet løs, da der skulle indsamles råmateriale, så eleverne i studiegrupper kunne producere egne dokumentarfilm, ud fra overskriften ”Foreningsliv”. Der er blevet lagt mange kræfter og energi i det, og vi glæder os til at se resultatet og de færdige film.

Derfor gik torsdagen med besøg overalt i København, dog lykkedes det os, at få oplevet ”Gadens Stemmer”, en fortælling/rundvisning fra hjemløse/tidligere hjemløse i København. I de 4 klasser, hørte vi hver vores skæbne og fortælling fra gaden. Det var en nærgående og spændende oplevelse, som gjorde indtryk og gav stof til eftertanke.

Aftensmaden torsdag var en fællespisning i bedste efterskolestil (for de der ikke var på foreningsbesøg), på folkehuset Absalon. Det var nogle hyggelige rammer at spise i, som værd at vide at hvis en dag ender i hovedstaden, at man her kan få et lækkert måltid for bare 50 kr.

Fredag morgen var der udtjeck fra Hostel, og afgang med toget ved 10-tiden. Med sig I rygsækken var en masse gode storbyindtryk og oplevelser, og måske for nogens vedkommende også en nyindkøbt fund fra en shoppetur.